Τα Σεμινάρια της Ερμούπολης διοργανώνονται από το Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών σε συνεργασία με το Επιστημονικό και Μορφωτικό Ίδρυμα Κυκλάδων, κάθε χρόνο στην Ερμούπολη της Σύρου κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου.
Τα Σεμινάρια της Ερμούπολης από την έναρξή τους το 1984 προσπάθησαν να αποτελέσουν ένα βήμα ανταλλαγής απόψεων πάνω σε ζητήματα που απασχολούν σήμερα τις ανθρωπιστικές επιστήμες.
Σταθερή επιδίωξή τους υπήρξε η ενίσχυση της επικοινωνίας μεταξύ συγγενών κλάδων των επιστημών του ανθρώπου με τη συμμετοχή επιστημόνων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, σε ένα περιβάλλον οικείο, διατηρώντας τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα χωρίς τις δεσμεύσεις και τους τύπους που επιβάλλουν οι επιστημονικές ημερίδες που διενεργούνται στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Το Μουσείο έχει δρομολογήσει από το φθινόπωρο του 2012 ένα συγκεκριμένο σύστημα πρότυπου μουσειακο-παιδαγωγικού προγράμματος, το οποίο προσαρμόζεται και εξελίσσεται κατά περίπτωση και το οποίο παρουσιάστηκε στο κοινό στα πλαίσια της Εκπαιδευτικής Ημερίδας που αναφέρεται παρακάτω.
Εκπαιδευτική Ημερίδα “ Ανθρωπογενές Περιβάλλον, Ανθρώπων Έργα, Τοπική Ιστορία & Πολιτισμός „
Στις 24 Νοεμβρίου 2012 πραγματοποιήθηκε στην Ερμούπολη Εκπαιδευτική Ημερίδα με θέμα “ Ανθρωπογενές Περιβάλλον, Ανθρώπων έργα, Τοπική Ιστορία & Πολιτισμός „, την οποία διοργάνωσε η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων – Τμήμα Σχολικών Δραστηριοτήτων. Στην Ημερίδα αυτή, εκ μέρους του Βιομηχανικού Μουσείου Ερμούπολης, έλαβαν μέρος ο Αχιλλέας Δημητρόπουλος και ο Νικόλαος Δαέλης με την εισήγησή τους “Εξοικείωση Εκπαιδευτικών με τους Μουσειακούς Χώρους στη Σύρο. Μια πρωτογενής προσέγγιση για μια Περιβαλλοντική Πατριδογνωσία „.
Επιμορφωτικό Πρόγραμμα “ Tο Σχολείο στο Μουσείο : από τη Θεωρία στην Πράξη. Μουσειακές εμπειρίες και επαγγελματικές πρακτικές „
Το Κέντρο Τεχνικού Πολιτισμού – Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης με τη συμπαράσταση του Συλλόγου των Φίλων του Μουσείου οργάνωσε το Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2011 Επιμορφωτικό Πρόγραμμα για τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων. Το θέμα του προγράμματος ήταν “ Το Σχολείο στο Μουσείο : από τη Θεωρία στην Πράξη. Μουσειακές εμπειρίες και επαγγελματικές πρακτικές „.
Σκοπός του Επιμορφωτικού Προγράμματος ήταν η ενδυνάμωση της σχέσης του Μουσείου με την εκπαιδευτική κοινότητα της Σύρου, ώστε να καταστεί δυνατή μια στενότερη συνεργασία που θα βοηθήσει στην εξοικείωση των μαθητών με τις μουσειακές εμπειρίες.
Για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνεργάστηκαν :
-
Ειρήνη Δράκου, εκπαιδευτικός
-
Περσεφόνη Καραμπάτη, Ιστορικός – Μουσειολόγος
-
Ερατώ Κουτσουδάκη-Γερολύμπου, Αρχιτέκτων – Μουσειολόγος
-
Αφροδίτη Κουκή, υπ. διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης
-
Ευθύμης Μαυρίκας, Ad Axem – Ψηφιακές πολιτιστικές παραγωγές
-
Βαρθολομαίος Ρηγούτσος, συντηρητής του Μουσείου
-
Αχιλλέας Δημητρόπουλος, υπάλληλος του ΟΠΑΣ στο Μουσείο
- Δημήτρης Καλουδιώτης, υπεύθυνος του Μουσείου.